For nylig offentliggjorde DIF årets medlemstal. Tallene viste desværre, at vi fortsat taber spillere i de yngste årgange både hos DBU Sjælland og generelt i dansk fodbold.

Hos DBU Sjælland udgør børn under 12 år mere end hvert tredje af de i alt 81.740 medlemmer i fodboldklubberne. Men selv om fodbold fortsat er den største idrætsgren i Danmark – og blandt de største idrætsgrene for børn, så er særligt børnefodbolden i de senere år blevet udfordret.

Siden 2006 har DBU’s Holdninger & Handlinger båret det værdimæssige i børne- og ungdomsfodbolden, og det har det gjort rigtig godt. Men der er sket og sker meget i samfundet omkring os, som har påvirket børnefodbolden på en måde, så tiden er moden til at udfase 'Holdninger og Handlinger' og sætte meget mere fokus på hvilke vilkår børn oplever i dag, og hvordan disse vilkår påvirker børns vaner og interesser.

Elitære strukturer udfordrer børnefodbolden
En af de tendenser, der i min optik, udfordrer børnefodbolden er, når der meget tidligt introduceres elitære strukturer i børnefodbolden. De senere år har vi registreret, at nye former for aktører i fodbolden blandt andet afvikler udtagelsesaktiviteter for børn helt ned i 7-års alderen. Med det oplever børn i den helt spæde start af deres fodboldliv selv at blive fravalgt eller at se andre børn blive valgt fra - alene på baggrund af deres fodboldkundskaber.

Det bekymrer mig, hvis man så tidligt i et barns møde med fodbolden introducerer elitære strukturer, hvor det handler om sammensætning af førstehold og dermed meget tidlig fravælgelse af en stor gruppe spillere. Min bekymring bakkes i øvrigt op af undersøgelser på området, der viser, at det er så godt som umuligt at forudsige, hvilke spillere, der vil ende med at blive topspillere. Og derfor giver det ikke mening at foretage en selektering i den alder. Hverken ud fra et socialt eller sportsligt synspunkt.

Selektionen står i skarp kontrast til den umiddelbare glæde, leg og fantasi, der ellers kendetegner børns forhold til legen med bolden. Det er med andre ord – en fravælgelse af de grundværdier, som fastholder rigtig mange børn i fodbolden og idrætten generelt. Og det er i øvrigt også i modstrid mod det børnesyn, som skal implementeres i dansk fodbold med DBU’s nye børnestrategi.

Sunde og glade børn
Vi tror i stedet for på det forpligtende fællesskab, hvor alle piger og drenge har ret til en plads i verdens bedste fællesskab - fodboldens. De har ret til lige muligheder for udvikling og positive oplevelser, hver gang de spiller fodbold. Det gør vi, fordi vi tror på, at spillet, relationerne, sammenholdet og fællesskabet kan bidrage til, at sunde og glade børn bliver til aktive unge og voksne, der fortsat har lyst til at være fysisk aktive – naturligvis helst med en fodbold.

Tendensen med færre børne- og ungdomsspillere har vi set over flere år. Blandt andet derfor er børn og unge også et særligt fokuspunkt for dansk fodbold. Derfor har vi igennem de sidste år arbejdet hårdt sammen med klubberne på at finde måder, hvorpå vi kan skabe yderligere interesse for fodbolden blandt børn og unge.

Børnefodbold for alle børn
Vi har derfor lanceret en ny børnefodboldsstrategi, som har til formål at skabe det bedste miljø for piger og drenge op til 12 år. Kort sagt skal dansk børnefodbold være verdens bedste. Det kan hurtigt blive en floskel med ”verdens bedste”, men vi mener det rent faktisk, og det er vores vurdering, at det så absolut er en realistisk mulighed. Danmark har en samfundsmæssig struktur og et idræts- og foreningsliv, som faktisk danner et grundlag for, at man KAN skabe verdens bedste børnefodbold. Og hvad betyder det så? Det betyder et børnefodboldlandskab, som skaber sunde og glade børn først og fremmest. Det skaber vi gennem forpligtende fællesskaber og gennem leg, kreativitet, begejstring og glæde – og vi gør det på børnenes præmisser og for alle danske børn.

Læs mere

Hvis du er interesseret i talentidentifikation, så kan du her finde en række artikler og undersøgelser, der sætter fokus på området:

Talent identification: how young is too young

Talent Identification and Specialization in Sport: An Overview of Some Unanswered Questions


Du kan også kigge nærmere på følgende:

Cobley, Gülich: On the Efficacy of Talent Identification and Talent Development Programmes i Routledge Handbook on Talent Identification and Development in Sport; Routledge 2017

Cobley, Gülich; Routledge 2017 og Vaeyens, Lenoir, Williams, Phillipaerts; Talent Identification and Development Programmes in Sport; Journal of Sports Medicine 47, ss. 703-714, 2008

Talent Identification and Promotion Programmes of Olympic Athletes,Carlos E.B. Gonçalves, Luís M.L. Rama, and António B. Figueiredo, International Journal of Sports Physiology and Performance 2009.