Hvor anmeldelser om CEO-fraud – også kendt som direktørsvindel – tidligere har været ligeligt fordelt mellem foreninger, virksomheder og offentlige institutioner, ser politiet nu en tendens til, at svindlerne går målrettet efter foreningerne.

I 2022 modtog politiet 597 anmeldelser om CEO-fraud eller forsøg herpå, hvoraf svindel eller forsøg på svindel mod foreninger udgjorde en tredjedel af anmeldelserne. Ud af de 209 anmeldelser om CEO-fraud, politiet har modtaget i første halvår af 2023, står foreningerne bag 141 af anmeldelserne, svarende til 67 procent. Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet i en pressemeddelelse.

Man bør derfor som forening være ekstra opmærksom på forsøg på CEO-fraud. Denne form for svindel foregår ofte ved, at kassereren i en forening modtager en mail, sms eller et opkald fra en person, der udgiver sig for at være foreningens formand. Her vil den falske formand, ofte under påskud om tidspres, bede kassereren om at overføre penge til en udenlandsk konto eller købe gavekort til eksempelvis iTunes.

”Uanset om der er tale om den lokale skakklub eller den landsdækkende gymnastikforening, kan det have alvorlige økonomiske konsekvenser for foreningen, hvis den udsættes for CEO-fraud. Derfor opfordrer vi til, at man er ekstra opmærksom, ikke mindst her i sommerperioden, hvor mange måske ellers ville afholde sig fra at kontakte foreningens rigtige formand på grund af ferie,” siger sektionsleder Kresten Munksgaard fra Nationalt Center for IT-kriminalitet

Falske formænd udnytter foreningernes tillid

Da størstedelen af foreningerne i Danmark drives af frivillige, kan det være svært for foreningsmedlemmerne at gennemskue svindlernes metoder, siger Kresten Munksgaard fra Nationalt Center for IT-kriminalitet

”De kriminelle vil ofte have brugt tid på at sætte sig ind i den enkelte foreningens virke og struktur, og derfor kan det virke troværdigt, når formanden pludselig skriver eller ringer til kassereren og beder om at få foretaget en hasteoverførsel eller købe gavekort. Derfor opfordrer vi også til, at man som modtager af henvendelsen forholder sig kritisk, hvis den stikker ud fra normen, og kontakter foreningens formand, hvis man er i tvivl. Hellere en gang for meget.”

Kunstig intelligens gør det sværere at gennemskue svindel

For ikke længe siden anbefaledes det, som en forebyggende foranstaltning at kigge på den måde henvendelsen var skrevet på, ofte var det dårligt dansk, da der blev anvendt diverse internetbaserede oversættelsesrobotter.

Det er stadig en rigtig god ide at være mistænksom, hvis teksten er dårligt skrevet, kommer fra ukendte firmaer, samarbejdspartnere med videre, men med kunstig intelligens har internetbaserede tjenester kunne udforme tekst, hjemmeside m.m. som er meget svært at gennemskue som svindel, og derfor vil det være en god forebyggelse at være flere om at godkende en regning til betaling.

Gode råd til at undgå CEO-fraud

  • Kontakt din formand fysisk eller telefonisk, hvis du er i tvivl
  • Tjek grundigt om mailen kommer fra din formands mailadresse
  • Lav en fast procedure for overførsler og betalinger
  • Giv ikke efter for pres og korte tidsfrister
  • Vær opmærksom på udenlandske beløb
  • Kontakt hurtigt banken og politiet, hvis I er blevet svindlet