Frivilliguge 39: I Såby Fodbold støtter lokalsamfundet op

En svigtende økonomi og en hel ny bestyrelse, var virkeligheden for Såby Fodbold for blot få år siden. Men Jens-Christian Olsen ville det anderledes. Han gik igang med at banke på døre hos de lokale sponsorer, og idag har Såby Fodbold hele 54 sponsorer.


For få år siden var Såby Fodbold i alvorligt bekneb. Svigtende tilskud fra kommunen, gjorde det svært at drive fodboldklubben videre. I dag er billedet et helt andet, hvilket i høj grad skyldes sponsoransvarlig Jens-Christian Olsen, der som frivillig har stået i spidsen for at bygge klubbens sponsoraftaler op fra bunden.

Vi har spurgt ham, hvordan han har formået at vende udviklingen og atter gøre klubben levende og økonomisk bæredygtig igen.

Fra ganske få til 54 sponsorer
”For bare nogle få år siden, var der ikke råd til at skifte bolde, trøjer og andet udstyr ud, ligesom der ikke var plads til alt det sjove, som stævner og sociale arrangementer med mindre medlemmerne selv betalte den fulde pris for det.”, forklarer Jens-Christian Olsen. 

”Og, det var jo rigtig ærgerligt, for det er sådan noget, der gør at man kan holde på medlemmerne, og at nye har lyst til at blive medlem. Så det besluttede mig og en anden fra klubben for at gøre noget ved.”

Og hvordan gør man så noget ved det, når man som en lille klub med godt 130 medlemmer ikke har de store sponsoraftaler at trække på? Jo, ifølge Jens-Christian Olsen handler det om at starte systematisk helt fra bunden.

”Vi tog simpelthen og satte en nål i et kort i Kirke Såby, hvor klubben hører hjemme. Og så kortlagde vi alle de lokale virksomheder. Da vi havde den kortlægning begyndte jeg at tage opsøgende kontakt til virksomhederne og høre, om de ville have interesse i at blive sponsorer. Efter en god dialog vendte mange af dem heldigvis positivt tilbage, og i dag har vi hele 54 sponsorer.”

Netværk og erhvervsklub gør det attraktivt at blive sponsor
Den hemmelige opskrift ifølge Jens-Christian er slet ikke så kompliceret endda. Det handler om tage personlig kontakt og ikke være bange for at banke på døren hos en virksomhed for at invitere dem til at tage en snak. 

Og så handler det om, at give sponsorerne noget tilbage, så de kan se idéen med at være sponsor.

Derfor har Jens-Christian Olsen startet en Erhvervsklub, hvor der hvert år afholdes to årlige arrangementer samt en julefrokost. Her inviteres alle sponsorer ned i klubben til f.eks. et foredrag fra en spændende taler eller de tager alle på tur ud at opleve noget sammen.

”Vi bruger med andre ord en del af de penge, som vi får ind til pleje af sponsorerne selv – så kan de også møde hinanden og skabe netværk på tværs af deres respektive virksomheder og se, at det faktisk har en værdi at være sponsor for vores klub.”

Sponsorater giver kunder i butikken
Netop det med at skabe værdi for sponsorerne, er noget der ligger Jens-Christian Olsen meget på hjerte, og derfor er det også glædeligt at flere af sponsorerne har oplevet at få nye kunder pga. den omtale og det nye netværk de har fået i Såby Fodbold. 

”Faktisk er der flere af vores sponsorer, der på det seneste har ringet og fortalt, at de kender nogle andre virksomheder, der også gerne vil høre fra mig ift. at blive sponsor hos os. Den efterspørgsel viser jo, at det har værdi for virksomhederne og da det jo samtidigt har værdi for os i klubben, kan det næsten ikke blive meget bedre. For det betyder pludseligt, at vi i dag har penge til at skifte vores udstyr ud, ligesom ungdomsholdene nu får tilskud til stævner og lignende.

Vi har også fået råd til at bygge en tribune med et speakersystem, og det giver altså en hel del mere opbakning til vores hjemmekampe, hvor vi typisk er op imod 100-150 mennesker samlet. Sidst men ikke mindst afholder vi også flere sociale arrangementer i klubben nu, for vi har nogle sponsorer, der sponsorerer øl, pølser mv. og så er der pludseligt råd til at afholde sådan nogle ting. Det oplever vi også skaber sammenhold, og gør fodboldklubben til et naturligt mødested i byen.” - slutter Jens-Christian Olsen. 

Log ind